maandag 12 oktober 2009

#18 Nogmaals LibraryThing

Ja ja, we gaan het doen! De Nationaal Archief bibliotheek komt officieel in LibraryThing. Vanochtend met Tim overlegd dat we de aanwinsten, topstukken, de publicaties over overzeese geschiedenis (moet nog wel even kijken of de selectie daarvan soepel kan) en misschien nog de biografieën gaan invoeren. Als instelling mag je 'maar' 5.000 titels invoeren. Evt. met speciale toestemming te verhogen tot het uiterste van 10.000 titels, dus de hele collectie dat past niet.

Ik dacht heel even dat het echt super makkelijk ging, even een Word-document van de maandelijke aanwinstenlijsten uploaden, even wachten in de wachtrij... maar dat was 'm net niet. Daarom kijkt Jeroen of we de maandelijkse aanwinsten gegevens die we van OCLC krijgen in de LT-spreadsheet kunnen krijgen.

Zag nog een voorbeeld van LibraryThing in een bibliotheekcatalogus, nl. bij het Institute on Social Studies. Een beetje zoals bij de UB Utrecht kun je bij een titel klikken op: 'Information added by readers, collected on LibraryThing'.

9 opmerkingen:

Albert zei

Leuk initiatief!
Ga je ook kaften scannen wanneer die nog niet in LibraryThing aanwezig zijn?

NAlibrary zei

Ik liep er al tegen eentje aan die nergens beschikbaar was, dus ja ik denk van wel. Ben benieuwd of dat er nog veel zullen worden ;-)

Jantiene zei

Succes! Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik zal je blog volgen... Ik ben de bibliothecaris van het Regionaal Archief Tilburg (en van het Audax Textielmuseum Tilburg). Ik wacht nog even, ik denk dat er weinig boeken uit de collectie van het Regionaal Archief Tilburg met kaft in Library Thing zullen zitten (al die regionale publicaties in eigen beheer uitgegeven...)

NAlibrary zei

@Jantiene. Wat leuk dat je reageert! Maar, nu ben ik wel benieuwd hoe je op mijn 23-dingen blog terecht bent gekomen; ik heb nl. aangegeven dat ie niet door Google etc. gevonden kan worden...

Yvette Hoitink zei

Je blogpost is opgepikt door Christian van der Ven (Digitale Archivaris) en door InformatieProfessional. Je bent beroemd :-)

Anoniem zei

Het leuke van kaften plaatsen zou zijn dat die kaften (omdat Librarything voor een belangrijk deel weer van Amazon zijn) uiteindelijk ook beschikbaar worden in toepassingen zoals TinEye en Snaptell.

En -dat- betekent dat iemand straks in de studiezaal met zijn telefoontje metadata uit LT kan opvragen door alleen maar een fotootje van het kaft te schieten. Of dat je met alleen maar een plaatje van het kaft snel een idee hebt of dat boek al in onze bibliotheek staat...

Let wel, 'leuk', niet wereldschokkend :)

yvettesbloque zei

Super dat jullie het idee ook uitgevoerd hebben en op zo'n korte termijn.
En het is dus ook al opgepikt!

NAlibrary zei

Met dank! Jij was tenslotte de eerste die het idee opperde.

NAlibrary zei

@Grismar, Dat zou heel leuk zijn! Ik kende Thineye en Snaptell nog niet. Ziet er interessant uit, kunnen we wellicht iets mee. Ik hoorde gister over QR codes, zo'n tweedimensionale barcode met daarin verstopt een url of andere tekst. Als je zoiets aantreft in een boek, maak je daar met je mobiel een foto en dan kan bijvoorbeeld de verkrijgbaarheid van een boek verschijnen. Net zoiets als wat jij noemt maar dan dus wel met de omweg van de QR code ipv rechtstreeks via de omslag van een boek.