maandag 5 oktober 2009

#19 Sociale netwerken

De US, UK, Australian en zelfs Romenian National Archives zijn op Facebook te vinden, dus waarom het Nationaal Archief niet? MAPIT1418, een initiatief van het Nationaal Archief en Beelden voor de Toekomst, kun je wel al vinden. Nog wat leuke toepassingen van instellingen op Facebook: de National Security Archive biedt op Facebook o.a. een Declassification wish list (welke archieven zo snel mogelijk openbaar); en bij het Van Gogh Museum zie je ook echt dat er behoefte is van duidelijke fans (ruim 1500) van het museum om een berichtje achter te laten. Goede klantenbinding! Kortom, weer een kanaal om je collectie te presenteren en daar, is me inmiddels duidelijk, gaat het toch om. LinkedIn, Hyves en Archief 2.0 gaan meer over de mensen, ik vind het niet zozeer een kanaal om je als instelling inhoudelijk te presenteren.

Privé hoeft het van mij niet, sociale netwerken. Ik twijfel ook over wel/niet aanmelden op LinkedIn of Archief/Bibliotheek/Erfgoed 2.0. Al vind ik het wel leuk om even wat bekenden op LinkedIn te zoeken, tja. Zo vond ik mijn voorganger als 'hoofd van de bibliotheek'. Eindelijk een plaatje bij de naam, leuk. Ik ben beducht voor mijn digitale footprint, hoewel ik ook wel zie dat je veel kunt afschermen. Zoals ik al eerder schreef, verschuil ik me liever achter NAlibrary.

Geen opmerkingen: