donderdag 22 oktober 2009

#22 Archief 2.0 en de toekomst van archieven

We moeten er als Nationaal Archief 2.0 op uit. De paden op, de lanen in naar de virtuele plekken waar bezoekers zich al taggend en delend ophouden. Het is niet meer genoeg om te zenden en af te wachten tot de mensen in je studiezaal, op je website of tentoonstelling komen. Mensen verwachten meer. Volgens mij is het online beschikbaar hebben van materiaal en bijbehorende nadere ontsluiting hier essentieel in. De meeste mensen zijn gericht geraakt op instant gratification. Meteen resultaat op het scherm. Nog langs komen of een verwijzing nazoeken, dat doet het niet meer. En daar kun je als archief niet meer om heen.

Maar goed. Hoe ver ga je met archief 2.0? 24/7 bereikbaar? Lijkt mij wat overdreven. De chat-pilot is al een stap in de goede richting. Andere dingen zijn ook redelijk makkelijk te organiseren, zoals gebruik maken van de gemeenschappen die op internet bestaan. Bij de overdracht van de zgn. bunkerarchieven bijvoorbeeld plaatste een collega heel briljant een berichtje op de Hyves bunker site. Twitteren, ook niet moeilijk. De twitterende Schaghe-brief was misschien niet zo succesvol in de zin dat ie nauwelijks vrienden had, maar ik, als redelijke leek op het gebied van tentoonstellingen en wat daar allemaal bij komt kijken, vond het interessant om hem te volgen. En zouden we ook niet iets op het steeds populairder wordende Facebook, waar je al je web 2.0 uitingen weer samen kunt laten komen, kunnen doen? Ik schreef er al eerder over. Lastiger om snel te realiseren is het online beschikbaar stellen van meer archiefstukken en het al dan niet met hulp van bezoekers ontsluiten, maar ik neem aan dat NA4all aanstuurt op een soort Footnote ;-).

Wat de Archief 2.0 community betreft: ik heb me eindelijk aangemeld ondanks mijn eerdere terughoudendheid. Best pittige discussies, soms. Het met collega's buiten het Nationaal Archief vrienden worden en van gedachten wisselen wordt zo heel eenvoudig. Zo komt de 'gedragsverandering' (beetje eng woord) dus tot stand, door elkaar enthousiast te maken en te voeden met ideeën. Misschien dat ik samen met de andere archiefbibliothecarissen een groep kan opzetten binnen Archief 2.0; hebben we ook een digitaal platform naast het halfjaarlijks overleg. Wat wel opvalt als je eens rondkijkt op Archief 2.0 is dat het in het begin allemaal heel leuk is maar dan de klad in het actief deelnemen komt. Tenminste dat zie ik bij veel mensen die al wat langer meelopen op Archief 2.0. Maar eigenlijk maakt dat niet uit. Mocht je elkaar in real life treffen, is het toch makkelijker dat je elkaar al 'kent'.

Geen opmerkingen: