maandag 7 september 2009

#10 Tagging en social bookmarking

Ik heb meteen maar mijn eigen Delicious-account aangemaakt en een kleine selectie van mijn bookmarks er op gezet. Handmatig, ging prima. Daarmee ook meteen mijn bookmarks opgeschoond. Een RSS aangemaakt voor veranderingen op de 23-archiefdingen op Delicious en ook bookmarks toegevoegd. Het toevoegen van de Delicious-toevoegknop gaat overigens niet maar het toevoegen is zonder knop al heel makkelijk. Het netwerk van 23-archiefdingen is er volgens mij niet.

Vervolgens gekeken hoe de tags worden toegekend. En daar treedt, net als bij Flickr (maar daar moet ik nog over bloggen) de beroepsdeformatie op. Als bibliothecaris kan ik slecht tegen het rijp-en-groen aan tags ;-). We hebben toch afgesproken alle tags in meervoud te noteren? Om tags aan elkaar te relateren, zowel qua onderwerp als qua taal bijvoorbeeld? Consistentie is niet toe te passen met al die verschillende doelen waarvoor je tagt. Ik was, gezien de internationale context, geneigd dan ook maar Engelse termen te gebruiken maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik doe het tenslotte vooralsnog voor eigen gebruik en even niet om anderen te faciliteren. Geen echte social bookmarking dus...

Om zoveel mogelijk de web 2.0 dingen bij elkaar te houden, heb ik mijn Delicious-account toegevoegd aan m'n Netvibes en opent Firefox voortaan met Netvibes.

Hoe het NA zijn voordeel kan doen met social bookmarking sites vind ik moeilijk. Daarover ga ik op de andere blogs iets proberen te vinden ter inspiratie.

Geen opmerkingen: