vrijdag 25 september 2009

#15 Podcasts

Naar gesproken radio luisteren lukt me alleen nog in de auto. Helaas staat de auto al bijna een jaar op non-actief. Ik heb ook geen hobbies die ik kan doen (breien, boetseren etc.) tijdens het luisteren. Met lezen, wat ik graag doe, combineert het niet. Kortom, beetje lastige verhouding met de gesproken radio. Muziek daarentegen gaat wel veel via podcasts en een draadloze verbinding van de mac naar de tuner de huiskamer in.

Voor de bezoekers van het Nationaal Archief kan ik me zeker wat bij podcasts voorstellen. Wat de Australische en Britse collega's doen, een soort college's over bepaalde onderwerpen, lijkt me voor het Nationaal Archief ook mooi. Of laat bezoekers vertellen over hun zoektocht naar een 'fout' familielid, laat studenten aan hun medestudenten vertellen over hun onderzoek en laat dat terugkomen op universiteitssites, vertel kinderen een spannend verhaal over een VOC-matroos; voor elke doelgroep is wel wat te bedenken. Ook rondleidingen door het NA of door een bepaald archiefbestanddeel zouden niet misstaan op een podcast.

Geen opmerkingen: