maandag 14 september 2009

#11 Ontdek Wiki's

Wiki's (What I Know Is.... met dank aan Cecile) vind ik interessant. Na jarenlang gebruik van maar één wiki, nl. de Wikipedia (voor de jaartallen van historische gebeurtenissen) zie ik nu ook de mogelijkheden voor eigen gebruik. Ik heb even gedacht aan een wiki rondom de verhuizing van het bibliotheekdepot. Samen met Depotbeheer een to do lijst opzetten en die vervolgens weer afvinken. Een beetje zoals in het filmpje 'Wikis in plain English' over de kampeervoorbereidingen. Maar of dat werkt met collega's die eigenlijk al zo dichtbij zitten dat het handiger is gewoon bij elkaar binnen te stappen?

Waar het in theorie wel voor zou moeten werken, is voor kleine groepen vakgenoten. Voor de vakreferenten geschiedenis ('domeinverantwoordelijken' maar dan in universiteits- en aanverwante bibliotheken) heeft mijn Groningse collega vorig jaar een wiki opgezet om onze jaarlijkse vergadering voor te bereiden etc. Tot mijn schande maakt de rest van de groep, inclusief ondergetekende, daar tot nu toe nauwelijks gebruik van. Hoe zou dat komen? Daar ga ik maar eens achteraan. En misschien ga ik zelf een wiki opzetten met mijn archiefbibliotheekcollega's. Het stappenplan op Frankwatching.com lijkt me handig om er bij te pakken. Waarom doe je het en voor wie, en hoe?

Als ik me even op bibliotheek mag richten: voor het publieksgebruik zie ik zeker mogelijkheden. Ik zou het dan groter willen maken. Dus niet een wiki voor de Nationaal Archief Bibliotheek maar één voor geschiedenis-collecties.


Geen opmerkingen: