donderdag 24 september 2009

#14 Instant Messaging: blabla of uhhuh?

De Amerikaanse instellingen uit de lijst zijn allemaal offline dus maar even gechat met de Zeeuwse collega's. Wat ik merk is dat het heel snel is. Je hoeft je niet voor te stellen, ik kreeg meteen en op een informele manier de info. Zoals dat men bij de Zeeuwse bibliotheek maar 5 à 6 chats per week heeft maar dat er voor Aladin die ze op dinsdag bemannen wel 3 chat-medewerkers tegelijk aan het werk zijn. De eigen chatfunctie richt zich meer op vragen over de catalogus, de Aladin-functie is veel algemener. Leuk om zo even wat vragen af te vuren. Dat gaat via email lang zo snel niet omdat dat ondertussen toch meer als brief functioneert met een aanhef en een afsluiting. Ik merkte dat ik de eerste mailtjes na mijn chatsessie op chat-achtige wijze, dus kort en zonder aanhef, beantwoordde. Op mijn blog heb ik de chat er meteen opgezet. Niet dat het daar nu veel gebruikt zal worden, vermoed ik zo...

Voor zover ik het nu al kan beoordelen, lijkt het me iets om meteen in te voeren. Het is zo lekker laagdrempelig. En waarom zou je voor de korte of veelgestelde vragen altijd naar de website of een folder moeten verwijzen? Even snel het antwoord is weer een service erbij. Wel uitkijken dat je niet meteen een algemene vraagbaak wordt. De KB heeft daarvoor een paar interessante beperkingen opgesteld: 'wij maken geen huiswerk, werkstukken of scripties' en: 'wij beantwoorden geen quiz- of prijsvragen'.

Geen opmerkingen: