vrijdag 11 september 2009

#9 Web 2.0 = delen

Wat ik zo mooi aan web 2.0 vind, is het hippie-gevoel dat je er soms van krijgt. Al dat willen delen. Al die (jou soms onbekende) mensen, die weer andere mensen helpen aan de juiste info of je dag weer goed maken door een mooi commentaar bij je foto's op Flickr... Je kunt je er enorm in verliezen maar ja, vroeger kwam de postbode ook twee keer per dag en zat je ook uren achter je bureautje je 'correspondentie te doen'.

Maar toch, persoonlijk zet ik, m.u.v. een vage foto bij mijn profiel, na acht dingen nog steeds geen prive-zaken online. Ik verschuil me liever achter NA Library. En daar zie ik mooie dingen voor! De bibliotheek van het Vredespaleis vind ik een inspirerend voorbeeld. Wat ze doen met Delicious, het tonen van bibliotheekblogs, hun aanwinsten in LibraryThing, goed! Ook de collega's van de UB Groningen hebben iets leuks dat wij misschien ook kunnen toepassen, een bibliotheek-Netvibes. Bodien verwees op haar blog naar Australische weblog BibliOdessey waar je mooie drukken integraal kunt raadplegen (veel plaatjes, weinig tekst). Ook een idee. Een bibliotheekblog of bibliotheek-Netvibes op intranet lijkt me een eerste ding om mee te beginnen maar waarschijnlijk kom ik de komende weken nog op andere ideeën.

Ik merk dat ik de cursus ontzettend leuk vind, dat ik veel nadenk over wat ik er voor de bibliotheek mee kan doen, dat daarom de 23 dingen niet opschieten, dat ik behoefte heb aan ruggespraak (gelukkig komen de najaarsoverleggen met bibliotheekcollega's er weer aan) en dat ik te weinig tijd neem om aan deze leuke dingen te werken....

Geen opmerkingen: