vrijdag 25 september 2009

#17 Genealogie 2.0

Er ging een wereld voor me open met al die genealogie-sites. Bij het Stamboomforum even gezocht wat er over de naam van mijn man te vinden is (Bakker als meest voorkomende familienaam levert te veel ruis). De kaart met geografische spreiding van de naam is leuk. Het Stamboomforum lijkt op een goed startpunt voor genealogisch onderzoek maar eigenlijk kan ik dat niet beoordelen, ik weet er te weinig van. De Stamboomgids moet je in geval van de rijksarchieven met een korreltje zout nemen. Allefriezen.nl staat bovenaan met een negen maar dat hoge cijfer is een gemiddelde van maar liefst drie stemmen. Het Nationaal Archief komt er met een 5,5 door tien stemmen bekaaid van af maar zie het in perspectief, zou ik zeggen.

De strafvonnissen bij het BHIC waarin je kunt zoeken op naam doen me denken aan wat de Hof van Holland vrijwilligers aan het invoeren zijn. Zou het misschien een idee zijn als extra toegang op dit grote archief?

Genealogen zijn een enorme doelgroep. Kun je ze aan je binden door op al die fora's en site's op de één of andere manier aanwezig te zijn? Ik weet het niet. Ik denk van wel maar ik kon in het kader van de webcare al niet vinden wat er over het Nationaal Archief opgemerkt wordt. In de plannen voor de nieuwe publieksruimten wordt onze genealogische studiezaal met bestanden (gedigitaliseerd) naar het CBG overgedaan. Dit betreft dan de DTB-bestanden. Het Nationaal Archief lijkt zich voor de genealogen hiermee meer te richten op minder voor de hand liggende bronnen zoals de Australië- en de Molukken-database? Maar hier moet een andere Dienstverlening-collega misschien nog eens op reageren.

Geen opmerkingen: